Čo tá skratka znamená? Všade je to samé OCR ale nikto nenapíše čo to je? Tak to máte tu. OCR alebo Obstacle Course Racing, voľne preložené ako prekážkové závody. Majú svoje pravidlá a svoje špecifiká. Ich výhodou a jedným z dôvodov prečo sú tak obľúbené je to, že preveria každého pretekára komplexne. Nielen po fyzickej stránke a nielen určitú partiu tela, ale celé telo a celú psychiku.

Počas tréningov existujú zásady (tie platia nielen pre OCR závody), ktoré veľa ľudí nevedomky porušuje. Ktoré to sú?

  • Nedostatočný odpočinok medzi tréningami

Menej je niekedy viac a to platí samozrejme aj v prípade tréningov na tento typ závodov. Veľa ľudí si myslí, že sa stačí pripravovať intenzívne mesiac pred pretekmi a ani si neuvedomujú, že tým si viac škodia ako pomáhajú. Verte mi, viem o čom hovorím. Prešiel som si tým sám. Našťastie som vždy v správnu chvíľu vedel kedy pribrzdiť. Ak sa niekto chce pripraviť na tento typ pretekov, tak mu odporúčam netrénovať sám a hlavne radiť sa so skúsenými borcami, ktoré majú čo to zabehnuté. Odpočinok je veľmi dôležitý. Tréning je vlastne systematické a cielené poškodzovanie svalov. A po každom tréningu potrebujú svaly čas na regeneráciu. Ja som si napríklad po posledných pretekoch v Krynici myslel, že už som vo štvrtok (včera) v pohode a šiel som do fitka na silový tréning. Veľmi rýchlo som ho vymenil za návštevu Wellness pretože to síce moje nohy dávali do pohody, ale ruky a horná časť tela ešte potrebovala taký jeden deň. Plus je vždy dobré doplniť stravu o kvalitné BCAA a bielkoviny, ktoré v regenerácii napomáhajú.

  • Správne dýchanie

Opať veľmi dôležitý bod. Na tréningoch zisťujem, že veľa ľudí nevie správne dýchať. Či už je to tým, že počas tréningov počúvajú viac hudbu ako signály svojho tela, alebo sú tie dôvody iné, odporúčam začať meditovať a používať dýchacie cvičenia. Na trati je to hneď vidieť, stačí prísť pod prvý kopec a vidíte, kto má natrénované aj dýchanie. Myslite na jednu vec, čím viac kyslíku v pľúcach, tým viac energie a výkonu mám.

  • Nezaradenie HIIT tréningov

OCR preteky sú založené na výbušnosti, vytrvalosti, sile, flexibilite a nutnosti prispôsobovať sa. Plus psychika, ale to bude nižšie. HIIT tréningy respektíve intervalové tréningy vám pomôžu a naučia Vás prispôsobovať sa okolnostiam. Reagovať flexibilne a hlavne vedieť meniť záťaž či už na dolnej alebo hornej časti tela. Verte mi, inak sa kráča do kopca s 40kg vrecom piesku a inak bez neho. Iné svaly sa používajú pri prudkých zbehoch po lúke a iné v snehu. Flexibilita je jeden z kľúčových znalostí, ktoré sú na týchto pretekoch NUTNÉ. Zároveň sú tieto tréningy skvelé pre zvýšenie aeróbnej aktivity.

  • Tréning úchopov, predklakia…

Drvivé množstvo prekážok na pretekoch sú silové. Rúčkovanie, šplhanie, hody, dvíhanie alebo ťahanie bremena. Na týchto prekážkach je potrebné mať silné ruky. Ale nielen bicepsy a tricepsy prípadne ramená. Práve naopak, veľmi zásadnú rolu hrá zápästie a predklaktie, ktoré proste trénujte. Inak ostane pre Vás monkey bar, triceps bar a podobné prekážky dlho nezdolané. Rovnako ako preskok vysokých stien. S tým je spojená aj technika, ktorú na činkách nenatrénujete.

  • Psychika

Prvú polovicu závodu beží telo a druhú hlava. Základná otázka, ktorú si každý Sparťan musí vedieť zodpovedať je „Prečo to vlastne robím?“. Prestavte si, že je sobota, vonku krásne svieti slnko a vy sa váľate v blate namiesto toho, aby ste boli na slnečnej pláži. Áno aj takéto veci Vám môžu počas pretekov bežať hlavou. Hlavne keď sa dostaví nejaká kríza. Vtedy sa to láme. Čo Vás núti ísť vpred? Ja mám jednu zásadu, nikdy sa počas pretekov nepozerám za seba. Vždy pred seba. Prípadne veľa ak niekto potrebuje pomôcť, ale nie dozadu. Neviem prečo, ale je to jedna z mojich zásad. Taktiež keď som (myslím si) v koncoch, tak začnem počítať, alebo si predstavujem ako prebieham cieľom s medailou na krku. Veľmi dobrá je v tom opäť meditácia, ktorá Vám môže pomocť.

 

Verím tomu, že nič z týchto chýb nerobíte a preteky všetci zvládate ľavou zadnou. Ak máte ďalšie otázky, tak ich kľudne píšte do komentárov.