Keďže sa bežecká a OCR sezóna rozbieha, bolo by celom fajn dať si niekoľko rád, čo urobiť hneď po tom, ako dobehneme preteky, pretože preťatím cieľovej čiary sa závod nekončí. Hneď potom nasleduje regenerácia organizmu a aby sa telo cítilo fajn aj ďalšie dni a aby boli dopady vysokej fyzickej aktivity minimalizované, je potrebé urobiť niekoľko vecí.

Čo konkrétne?

Po dobehnutí do cieľa sa ihneď prezlečte

Vaše oblečenie je značne prepotené, telo je zahriate na vyššiu teplotu, či už vplyvom slnka z vonku, ale takiež aeróbnou aktivitou svalov. V momente keď sa zastavíte tak začne teplota klesať, ale aby sme tento proces vedeli kontrolovať a aby sme sa ihneď „neschladili“ tak je vhodné zmeniť oblečenie. Zabránime tým vzniku rôznych chorôb ale aj popretekových úrazov.

Samozrejmosťou je pitný režim

Niekto Vám povie, že NEPITE PO PRETEKOCH ČISTÚ VODU. Ja Vám poviem, napite sa po pretekoch vodu. Môžete si dať samozrejme aj nejaký jontový nápoj, ale určite sa napite aspoň pol litra vody. Pozor, vzhľadom na to aby sme organizmus neochladili veľmi rýchlo, tak nech tá voda má príjemnú teplotu. Uričte nie chladenú z chladničky.

Doplňte makroživiny

Telo spotrebovalo počas pretekov takmer všetok glykogén, ktorý malo uložené vo svaloch. Preto je potebné ho doplniť. Tohto glykogénu máme v tele cca 400g. Ideálne je dať si po pretekoch rýchle cukry s vysokým glykemickým indexom, ktoré je telo schopné okamžite spracovať. Napr. banán, ale vhodný je aj sacharidový nápoj. Do dvoch hodín po pretekoch je výborné doplniť aj dávku bielkovín. Svaly sme zaťažili, svalové vlákna sme pekne potrhali, tak to musíme zoceliť, aby sme boli silnejší. Tukov máme určite dostatok, tie počkajú. Ja som si napr. po maratóne doprial Pizzu.

Doplňte mikroživiviny

Nielen základné živiny je potrebné doplniť, ale taktiež minerály a vitamíny. Magnesium, železo, selén, Vitamíny B a C.

Urobte si ľahký strečing

Svaly sú po behu, alebo po inom preteku skrátené a preto je potrebné ich natiahnuť do ich prirodzenej dĺžky. Zabránite tým ich dlhodobému skráteniu a takiež zmiernite „svalovicu“, ktorá štandardne prichádza.

Použite regeneračné krémy

Mne celkom dobre zafungovala konská masť s rašelinou. Hrejivá masť, ktorá Vám pomôže zmierniť popretekový stres vo svaloch a uvoľní ich. Zároveň ich krásne zregeneruje.

Zájdite si do sauny

Aj večer po preteku si dajte saunu. Dajte si vírivku a ak máte priestor tak je výborné zvoliť aj masáž. Krásne tým zregenerujete nielen svoje telo, ale taktiež svoju psychiku, pretože tá bola namáhaná rovnako ako telo.

Meditujte

Keď už som načrtol tú psychiku, poznáte moju obľúbenú vetu „polovicu závodu beží telo, druhú polovicu hlava“. Takže urobiť si 20 minútovú meditáciu je určite na mieste.

A čo na druhý deň?

Robte presne to čo robíte štandardne. Ak urobíte to čo je vyššie napísané, tak Vaše telo bude fungovať akoby sa deň predtým nič nestalo.