Na internete existujú milióny článkov o Ketodiéte. Priznám sa, že som z nich čítal minimum, no napriek tomu som sa rozhodol, že sa do toho pustím. Už som niekoľko jedálnych lístkov na ONLINE-TRENEROVI pripravoval, no ako sa hovorí „šuster chodí bosý“, tak mňa to doteraz akosi obchádzalo. Dnes ráno 4.7. som sa rozhodol, že sa do toho konečne pustím. Samozrejme si to celé vyskúšam na sebe a taktiež, že o tom napíšem článok, ktorý bude ukazovať môj pohľad na KetoDiétu, pretože osobne si myslím, že nie je vhodná pre každého a hlavne dodržiavať túto diétu je spojené s vysokou sebadisciplínou.

Čo to vlastne KetoDiéta je a čo je jej hlavnou úlohou? Teda podľa mňa. Je to diéta, ktorá je založená na minimalizovaní príjmu sacharidov a ich nahradení zvýšeným príjmom bielkovín a tukov. Veľa ľudí podstupuje túto diétu za účelom chudnutia. Bavíme sa o cieli 95% ľudí. Mojím cieľom je nastavenie režimu spaľovania tukov počas pretekov, alebo tréningov. O dva týždne ma čaká asi veľká výzva, ktorou je Spartan Race Ultra Beast vo Valčianskej Doline. Všetci dobre vieme, že na úspešné zdolanie týchto pretekov je potrebná príprava, či už psychická, fyzická ale aj stravovacia. 95% športovcov funguje na vysokosacharidovej diéte. Keto je pravý opak, je to nízkosacharidová diéta.

Pozrime sa na to, čo sa deje s telom keď je na pretekoch. Navyše tak extrémnych. Energetický výdaj bude počas celých pretekov na úrovni 6000 kCal. Počujete dobre. Počas maratónu som spálil 4000 kCal za necelých 5 hodín. Pri Ultra Beast odhadujem, že trvanie bude cca 12 hodín (taký môj osobný Hurricane Heat 12 🙂 ). Moje telo má zásoby približne 400g glykogénu, ktoré počas pretekov spálim. 400g glykogénu je približne 1600 kCal. Kde moje telo vezme ten zvyšok? Doplním to? CHYBA!!! Telo dokáže za hodinu premeniť 12g prijatých sacharidov na glykogén, takže orientačne za 10 hodín doplním 120g glykogénu v prepočte 480kCal. Takže sme na 2000 kCal, ktoré môžem do tela počas pretekov dostať. Zvyšok si telo samozrejme vezme z tukov. 1g tuku je približne 9 kCal. Telo je skvelé, vie presne čo má robiť aby prežilo. Veď s tými zásobami, čo na svojom tele mám v pohode zabehnem 3000km :). Lenže. Tu prichádza ten moment ktorý počas pretekov určite nastane (za normálnych okolností). KRÍZA. Čo urobí 95% športovcov, keď pocítia počas preteku krízu? Bum gél, hroznový cukor, ovocná tyčinka – proste CUKOR CUKOR A CUKOR. Čo s cukrom urobí telo som popísal vyššie. Krátkodobo dokonca formou Placebo efektu dodáme telu energiu, ktorú veľmi rýchlo spotrebuje a prechod na využitie tukov bude o to bolestnejší.

A to je ten pravý dôvod prečo som sa ja rozhodol dva týždne pred pretekmi nastaviť v mojom tele „bezbolestný“ prechod na pálenie tukov pri vyčerpaní zásob glykogénu. Moja ketodiéta má jeden jediný cieľ. Naštartovať metabolizmus tak, aby pri prechode na pálenie tukových zásob bol eliminovaný stav „Krízy“. Dnes som si to počas tréningu aj vyskúšal. A bolo to úžasné zistenie, úžasná práca s mojim telom. Po cca 45 minútach (to je u mňa, každý to má inak) som začal postupne zapájať do procesu čerpanie energetických tukových zásob. Prechod trval asi 2:30 sekúnd, kedy som cítil niečo ako „kríza“. Po prekonaní tohto bodu zlomu som bol schopný ešte zvýšiť svoje tempo.

Samozrejme Vás budem priebežne informovať o tom ako v tomto pokračujem. Najbližšie zverejním aj jedálníček, v ktorom majú zastúpenie hlavne bielkoviny a tuky. Sacharidy držím pod 20g na deň. Jeden deň v týždni je tzv. „prasací“, kedy sa narvem sacharidmi. Tešte sa na ďalšie články.

Aroo